• Aktualności
  • Uważaj na oszustów dzwoniących z numerów telefonicznych podszywających się pod infolinię banków

Uważaj na oszustów dzwoniących z numerów telefonicznych podszywających się pod infolinię banków

25-11-2021


W ostatnim czasie ten rodzaj oszustwa jest bardzo często wykorzystywany przez Oszustów. Oszuści zmieniają jedynie pretekst, pod którym dzwonią. W słuchawce możesz usłyszeć oszusta lub automat, który wydaje instrukcje postępowania.

Wariant z osobą podszywającą się pod pracownika Banku:

Dzwoni bezpośrednio oszust z informacją, że Twój Bank zablokował podejrzany przelew z konta. Następnie oszust przekonuje Cię do zainstalowania niebezpiecznej aplikacji.

Wariant z automatem:

Dzwoni automat - po odebraniu połączenia odtwarzane jest nagranie, w którym słyszysz, np. że Bank przygotował dla Ciebie specjalną ofertę np. pożyczki. Następnie otrzymujesz instrukcję jak z niej skorzystać z prośbą o podanie loginu i hasła do bankowości.

Dlaczego gdy dzwonią oszuści, widać numer bankowy?

Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu - również banku. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem systemów bezpieczeństwa Banku.

Jak przebiega oszustwo?

Oszust podszywa się pod pracownika Banku (najczęściej działu bezpieczeństwa). Prawdopodobnie będzie znał Twoje imię i nazwisko, a może nawet adres - znaleziony w internecie. Poinformuje Cię, że udało się zablokować podejrzany przelew z Twojego konta. Zapewni, że sytuacja jest pod kontrolą i zachęci Cię do pobrania i zainstalowania aplikacji (np. Quicksuport od TeamViewer), pod pretekstem usprawnienia komunikacji z bankiem lub usunięcia wirusa.

Jeśli zainstalujesz aplikację, oszust przejmie kontrolę nad Twoim urządzeniem. Sprytnie pozyska od Ciebie dalsze dane, np.: login, hasło, kod z SMS-a autoryzacyjnego. W efekcie możesz stracić wszystkie pieniądze znajdujące się na Twoim koncie! 

Jak się bronić?

Pamiętaj, pracownik banku nigdy nie prosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania. Nigdy nie poprosi Cię o podania hasła do bankowości. Jeżeli masz wątpliwości co do autentyczności konsultanta, rozłącz się i zadzwoń do Banku samodzielnie. W ten sposób zagwarantujesz sobie, że dodzwonisz się do prawdziwego pracownika Banku.

W tej sytuacji stosuj się do tych zasad bezpieczeństwa:

  • Nigdy nie podawaj przez telefon loginu i hasła do bankowości internetowej.
  • Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych.
  • Poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał. Nasi pracownicy przedstawiają się już na początku rozmowy.
  • Pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych. SMS-y służą do potwierdzania przelewów czy dodawania nowych zaufanych urządzeń w Twojej bankowości internetowej. Dokładnie czytaj treść otrzymywanych od nas SMS-ów, żeby wiedzieć, czego konkretnie dotyczą!
  • Bez dobrze uargumentowanej przyczyny nie podawaj przez telefon również swojego numeru PESEL.
  • Zachowaj też ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. Oszuści często sugerują, że wszystko, o co proszą, musi być wykonane jak najszybciej. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.

Jeżeli jesteś ofiarą oszustwa lub masz takie podejrzenie?

Koniecznie skontaktuj się jak najszybciej z Bankiem. Wybierz numer samodzielnie.

 

Komunikat – ostrzeżenie – Komendy Głównej Policji, FinCERT.pl – BCC ZBP i Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji z dnia 15 listopada 2021 r.

Znajdziesz nas też tutaj